Rockwool på DTU Diplom

Rockwool udfordrer diplomingeniørstuderende til at tænke ud af bøtten

mandag 19 nov 18
Rockwool besøgte DTU Diplom for at få de studerendes bud på, hvordan virksomheden kreativt kan genanvende de enorme mængder stenuld, som hvert år pilles ned fra byggepladser, og hvordan deres eksisterende genanvendelsesproces kan forbedres.

Med 28 fabrikker fordelt på 3 kontinenter og en medarbejderstab på mere end 10.000 medarbejdere klassificerer Rockwool sig som en af verdens største isolationsproducenter. Mængden af stenuld, der hvert år håndteres på verdensplan, er enorm, og potentialet for at genbruge materialet er stort. Derfor var Rockwool interesseret i at høre de studerendes ideer til kreative genanvendelsesmetoder, så genanvendelsesværdien kan blive fuldt udnyttet.

Rockwool gør allerede en stor indsats for at genbruge deres produkter, men de er meget opsat på at optimere processen yderligere og gøre den mere miljøvenlig. I dag foregår genanvendelsen ved, at en stor mængde stenuld indhentes når bygninger rives ned og køres tilbage til fabrikken, hvor det renses og omsmeltes. Herefter fragtes isolationsprodukterne atter ud på byggepladser, hvor det indgår i nyt byggeri. Omsmeltningsprocessen kræver temperaturer på omkring 1000˚, og tranporten frem og tilbage til fabrikken med tunge lastbiler belaster miljøet. Det var blandt andet disse forhold, som Rockwool bad de studerende om at forholde sig til.

Virksomheden har deltaget i innovationsprojektet Innovation Pilot, hvor tværfaglige grupper af studerende har arbejdet sammen for at hjælpe Rockwool og en række andre virksomheder med bæredygtige løsninger. Gennem forløbet har 10 grupper arbejdet med casen fra Rockwool, og forløbet blev afsluttet med en præsentationsdag, hvor grupperne fremlagde deres løsningsforslag med efterfølgende feedback fra repræsentanterne fra Rockwool.

"Efter mødet med de diplomingeniørstuderende, ser jeg lyst på Danmarks fremtid"
Dorte Gram, Rockwool

De studerendes forskellige faglige baggrunde skinnede tydeligt igennem i de præsenterede løsningsforslag, hvor ikke to forslag var ens.

En gruppe foreslog for eksempel at bruge en tørstofsuger til at sortere materiale direkte på byggepladsen, hvilket ville forenkle genbrugsprocessen. En anden gruppe havde udviklet et bionedbrydelig indpakningsmateriale, som ville skåne naturen for plastaffaldet, som de havde identificeret som en stor miljømæssig udfordring.

Det var ikke kun Rockwool selv der fik noget ud af processen; Emil, der læser Proces og Innovation på DTU, var tilfreds med projektforløbet: ”Det er en god måde at arbejde med problemløsning på. Man får mulighed for at finde frem til hvad det ’rigtige’ problem er, og man bliver trænet i at finde løsninger der giver værdi for virksomhederne,” forklarer Emil, der var en del af gruppen med den bionedbrydelige indpakning. Emil fremhævede værdien i det tværfaglige arbejde og peger på, at det netop var dette, som førte til deres kreative løsningsforslag.

Dorte Gram, som er process and innovation manager hos Rockwool, var meget tilfreds med de studerende engagement og kreativitet i projektet og med kursets tværfaglige format: ”Det er svært at lave nye produkter! Det tager tid, og meget af tiden er det op ad bakke. Ved at slå hovederne sammen med andre, som tænker forskelligt fra os selv, kan vi komme rigtig langt. Bliv ved, bliv ved, bliv ved med at arbejde tværfagligt!”

Frem for alt er hun imponeret over mangfoldigheden i de studerendes løsningsforslag. Om nogen af dem vil finde vej ud i virkeligheden, vil fremtiden vise.

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.